onsdag 15 oktober 2008

Kantarell risotto m kallskuret

Ett av tecknerna att det verkligen är höst, det är kantareller. Jag älskar denna gula lilla svamp. Mycket god att använda till det mesta.


I helgen gjorde jag krämig kantarell ristotto. Som tillbehör serverades smakrik salami, parmaskinka & en god sallad.


Ett gäng kantareller
1 st lök
1 dl avorio ris
10 dl vatten
2 msk kantarell fond
1 röd paprika
1 gul paprika
10 st coctail tomater.

Börja m att fräsa kantarellerna i smör. Salta & peppra. Häll upp på en tallrik.

Fräs lök & ris i stekpannan ( använd den som kantarellerna blev stekta i ) . Fräs tills riset är lätt genomskinligt. Tillsätt vatten & fond. Låt småputta i 15 min. Tillsätt hackad paprika & delade cocktail tomater. Koka de resterande 5-10 min. Blanda i smulad getost & rör om tills osten smält. Salta & peppra efter smak.

Häll upp på tallrik. Dekorera m de smörsteka kantallerna & kallskuret.

Risotto är ngt av en faorit för mig. Tycker att det kan varieras i de oändliga m olika sorters grönskaker, ost & tillbehör. Ibland blir det stekt kyckling alt biff som sällskap istället för kallskuret som denna gång. Tog en hel del bilder, skall se till att lägga ut dem när jag har installerat programmet fr Canon.

På fredag bär det av till Barcelona. Längtar till solen, avkoppling, vin, tapas & paella. Upptäcka Barcelona m älskingen.

1 kommentar:

Petchie75 sa...

Mums med kantareller - vet inte när jag åt färska kantareller senast :-( Kanske nästa år?
Hoppas att ni har det jättetrevligt i Barcelona!
Trevlig helg