onsdag 8 oktober 2008

Dragonstekt kyckling m bakade rotgrönsaker!!

Kyckling är något av en favorit för mig. Det känns som om möjligheterna m kyckling är oändliga. Fylld, naturell m diverse olika tillbehör. Något som jag inte tillhör vanligheterna är att jag tilllagar hel kyckling. Borde bli oftare då resultatet blir ett saftigt kött till en billig penning. Minns i min barndom att då det serverades grillad kyckling var det fest. Önskade mig ofta det då det var min födelsedag.


Använde grönsaker efter tycke & smak. Nedan är de jag använde. Tror att det kan passa bra m färska rödbetor. Tänk på att förkoka dem en stund då de har längre tilllagnings tid än övriga ingredienser. P pillade bort en del av grönsakerna. Istället för ättika valde jag att använda citron. Den såsen är perfekt att använda till kyckling, fläskkött, fisk mm. Gode vännen T lärde mig den i somras. Under en av alla grillningar. Det var tider det.

  • 40 gr smör mjukt
  • 2 msk hackad färsk dragon
  • 1 grovhackad vitlöksklyfta
  • 1 hel kyckling
  • morötter i grova bitar
  • palsternacka i samma storlek
  • rotselleri
  • palsternacka
  • kålrabbi
  • potatis
  • 3 dl naturell yoghurt
  • ½ dl flytande honung
  • ½ tsk citron
  • salt & peppar
Tillagning

· Mixa smöret med dragonen, vitlöken, salt och peppar. Tryck in smöret under skinnet på kycklingen, salta och peppra även på och inuti kycklingen. Lägg kycklingen i en ugnsfast form tillsammans med rotfrukterna och löken. Stek i ugn på 200 grader i 40 -60 min. Ös kycklingen och grönsakerna emellanåt med det spad som bildats i formen. Rör också runt lite i grönsakerna.
· Blanda den naturella yoghurten med honungen, pressad citron, salt & peppar.
· Skär upp kycklingen i bitar och lägg på ett fat med rotfrukterna och löken. Slå över lite av stekskyn som bildats i formen. Servera såsen vid sidan om.


Smaklig måltid
Recepet kommer fr Guldfågeln.

Uppdaterar m bilder när datorn mår bra igen. Det gick inte idag, datorn ville inte känna av USB - kabeln. Synd, då jag tog en hel del fina bilder.

På återseende.

2 kommentarer:

Petchie75 sa...

Mums, det låter gott! Jag gillar rödbetor - och du har så rätt om kyckling. Tyvärr känner jag ganska många personer som totalvägrar att äta kyckling... Men jag har en massa kycklingbröst i frysen så kanske man kan göra såsen till kycklingbröst också!?
Jobbigt med fortsatt datorstrul :-(

Malin sa...

Tycker absolut att du kan göra denna sås till kycklingbröst också. Hoppas att allt skall fungera m datorn nu. Nu är den ominstallerad. Efter Barcelona skall jag se till att installera alla program.

Trevlig kväll.