fredag 19 september 2008

Fredagstema Premiär!!

Då var det dags för mig att ha mitt första inlägg i ämnet fredagstema. Jag har följt ett gäng m bloggar igenom olika teman. Det är otroligt skoj att se hur hur alla tolkar de olika temarna.

Idag är det som sagt var musik som representerar min hemstad. Då jag bor i Göteborg är Håkan Hellström den första jag kommer att tänka på. - Känn ingen sorg för mig Göteborg



Under tiden jag var au - pair i USA fann jag ett nytt favoritband. Texten talar för sig i vilken stad jag tillbringade mitt år i - bandet är Counting Crows. Ett år där jag växte på alla sätt och vis. Det var ett fantastiskt år där jag lärde känna mig själv på ett annat sätt, en annan kultur, religion då jag bodde i en ortodox judisk familj. Det var spännande och lärorikt.




Efter USA var det dags att vidga vyerna mer. Resan gick norrut - till republiken Jämtland - staden Östersund för tre fantastiska studie år. Under denna tid kom en ny sång in i mitt liv - Jämtlands sången. På sittningar var det självklart att sjunga Jämtlands sången. När jag ett år var uppe på storsjö yran var det helt galen stämning när denna låt sjöngs tillsammans m Evert Ljusberg - president i republiken Jämtland. När mina goa vänner S och B gifte sig var denna låt deras utgångsmarsch - ofantligt stämningsfullt. Tankarna gick tillbaka till en epok i livet.




Sist men inte minst. En sång om en av världens vackraste städer - Stockholm. Får rysningar i kroppen när jag tänker på den galna stämning som rådde på Allsång på Skansen när Berghagen satte igång. Vädret var helt fantastiskt, titta ut över vattnet, se söder på andra siden. En av världens vackraste städer helt enkelt.




Det var allt för mig denna gång. Valde att visa några olika låtar som av olika anledningar har etsat sig fast i mitt minne.

Trevlig helg allesammans !

4 kommentarer:

Petchie75 sa...

Kul med en ny fredagsbloggare! Och jag såg i din kommentar på Desirees blogg att du är sugen på onsdagsrecept också, roligt!
Jag gillar tyvärr inte Håkan Hellström, han är nog en sådan där artist som man antingen älskar eller inte alls gillar!?
Vad intressant att du bodde i en ortodox judisk familj som au-pair! Har du skrivit på bloggen om dina erfarenheter som au-pair, jag blev väldigt nyfiken!
Jag länkade till dig under mitt fredagsinlägg.
Trevlig helg!

Marianne sa...

Hej! Jag säger som Petra: Jätteroligt med en ny fredagsbloggare OCH onsdagsbloggare!

Här hackar det på nätet just nu, så jag får nog komma och lyssna någon annan gång.

Det vore väldigt intressant att få höra lite om hur det var att leva i en ortodox judisk familj! Själv bor jag just nu i ett muslimskt land (Egypten), så det vore en rolig kontrast.

Jag ska länka till dig i mitt fredagsinlägg, jag också.

Malin sa...

Petra, tack - det skall bli skoj att följa m på detta tåg. Har en hel del tankar & ideer. Kommer att skriva om hur det var att leva i en judisk familj längre fram. Trevlig kväll !

Malin sa...

Marianne, tack!! Älskar att laga mat - onsdags temat är ngt jag ser framemot mkt. Vi är ett gäng vänner som har en gourmet klubb, så de ggr vi har haft träff får ni följa med på våra middagar.

Kul m Egypten, har en del att göra m Egypten i mitt arbete ibland. Kul m olika kulturer.

Ha en skön kväll !